Varför Yoga?

Yoga är att inse vad som är verkligt viktigt för ens eget välbefinnande.

Yoga handlar om att rikta fokus på kroppen och göra saker som får den att sjunga av glädje.
Yoga är att förstå hur stor betydelse andningen har för välbefinnandet.

Yoga är mycket mer än bara fysisk träning. Det är ingen tävling, det spelar ingen roll om du kan stå på händer eller lägga foten bakom nacken. Yoga handlar om hur medveten du kan vara i det du gör, oavsett vad du gör.

Yoga är att stanna upp ett litet tag och känna efter var du befinner dig i livet. Om du följer den vägen du stakat ut eller om du av olika omständigheter råkat hamna på ett sidospår? Kanske har du en önskan om en förändring? En insikt om att du behöver göra något för dig själv? Kanske en kropp som bråkar eller en känsla av att du springer i ”hamsterhjulet”? 🙂

Yoga är att förstå att man alltid har möjlighet att göra egna val och att ”livet” blir summan av alla val, eller bristen på dem.

Yoga är att att inse att av alla de tankar vi tänker är det en ytterst liten del som är nytänkande, allt annat är loopar, samma igår som i morgon. När man sedan förstår att varje tanke föder en känsla och den känslan ger en reaktion så kanske det inte är så konstigt att man brusar upp eller blir ledsen lite då och då, ofta helt i onödan.

Yoga handlar om att förstå att om man tänker en tanke tillräckligt många gånger så blir det ens verklighet.

Så i slutänden handlar yoga om att vilja lära känna sig själv på ett djupare plan. Och på den vägen så rör vi på kroppens alla leder och muskler, utmanar oss själva, svettas, skrattar mycket, lär oss andas medvetet och njuter när kroppen vibrerar av glädje med ny energi, trots träningsvärk i alla stela muskler, som vi inte ens visste vi hade.

Vad sker vetenskapligt?

1. Det senaste inom forskningen på fascia (den tunna hinna som omsluter alla våra muskler och hela vårt skelett) visar att det är den och inte musklerna som till stor del avgör rörligheten i kroppen tillsammans med vårt centrala nervsystem.
Muskler kan tränas upp lätt men faller snabbt tillbaka vid utebliven träning. Fascia däremot tar mellan 6-24 månader att mjuka upp och återfukta men det goda är att det tar väldigt lång tid för fascian att stelna igen.

2. Forskning visar också att när vi andas genom näsan får vi med oss en gas som produceras i Bihålorna (NO, kvävemonoxid) som gör att blodkärlen vidgas och som gör att övergången av syre och avlämnandet av koldioxid förbättras. Om man dessutom ”hummar” ökar halten av NO 15 ggr, vilket jag tolkar som att de gamla Yogisarna kanske upptäckte att när man hummade Om-ljudet blev andningen förbättrad (min gissning). 🙂

3. Emaljen är det enda i kroppen som inte kan reparera sig självt. Det beror på att emaljen inte har blod i sig och utan blod blir det ingen läkning. Så i våra leder finns mycket brosk och brosk innehåller väldigt lite blod och tar därför lång tid att läka vid skada. När vi belastar lederna på rätt sätt i yogan, vrider och vänder på kroppen ökar blodcirkulationen i lederna och lederna håller sig friskare och ev. läkningstid förkortas.

Så om du orkat läsa hela vägen hit har du fått 3 bra skäl till varför du bör göra yoga regelbundet.

Min fråga är nu om detta är vad du vill? Klicka då HÄR