Innan du tränar yoga

Du bekräftar automatiskt, genom din registrering, att du tagit del av informationen på denna sida.
Du tränar alltid på Yoga i Höllviken under eget ansvar och på egen risk!

Bra att veta!
Var helst på plats i god tid, men skulle du bli försenad, vänta med att gå in i rummet tills gruppen börjar röra på sig.
– Vi tränar barfota med lediga kläder, typ träningsbyxor och en topp/t-shirt,
– Eftersom vi viker ihop oss och vrider på kropparna bör man undvika att äta precis innan träning. Om du är hungrig, ta en frukt.
Stäng av mobiltelefonen, även vibration, med mindre du behöver den för något akut läge.
– Dofter kan vara besvärande när man står tätt, undvik därför stark parfym och ha alltid fräscha träningskläder.
– Känn aldrig att du stör om du behöver gå på toaletten under passet.
– Ta med en liten handduk om du har lätt för att svettas.
– Kommentarer och frågor som inte är akuta får helst vänta tills efter passet.

– Ombyte kan ske i lokalerna men vi har ingen dusch.
– Det finns matta att låna för nybörjare. Sedan bör man köpa en egen yogamatta av hygieniska skäl.

Tänk på att,
– yoga inte är en tävling, om du pressar dig för hårt i ställningarna finns det alltid risk för skador.
– det är OK om det sträcker ”ont-skönt”, men en brännande smärta är ALDRIG OK. Får du ont, avbryt och påkalla uppmärksamhet.
– om du är gravid, tar medicin, har rygg- eller nackbesvär, högt eller lågt blodtryck etc., så är det viktigt att du informerar om det.
– fråga din läkare, om du är osäker på om yoga är bra för dig.

Om Skador
Det är ytterst sällan som nybörjare skadar sig. Man är ofta medveten på ett nyfiket och uppmärksamt sätt.
Det är snarare yogisar som har praktiserat ett tag och nått medelnivån, som tar i för mycket och det är då skadorna uppkommer.
Muskler är som en tvättsvamp, torr och ouppvärmd kan man rycka sönder den. En uppvärmd muskel, fylld med blod och vatten, kan man precis som med tvättsvampen, vrida och dra rätt kraftigt i, innan det blir skador.
Större problem är det med ligament och sammanhållande bindväv. Här fungerar inte ryck och upprepade tänjningar, utan det bästa sättet är att stanna en längre tid i samma ställning, gärna först med muskulärt motstånd. Det är så smidigheten och flexibiliteten uppstår.

Genom din registrering som medlem bekräftar du att du läst igenom texten ovan.
Du försäkrar samtidigt att du lämnat all nödvändig information om ditt hälsotillstånd, och att du är medveten om att du tränar på egen risk och under eget ansvar! Är du det minsta osäker, fråga din läkare.