Våra principer

VÅRA YOGAPRINCIPER
Våra 5 yogaprinciper, som även fungerar utanför yogamattan:

1/ GRUNDA allt som går att grunda, (det som rör vid marken, tankar och intentioner).
2/ BREDDA allt som går att bredda, (bröstet, ryggen, handen, foten och leendet).
3/ FÖRLÄNG allt som går att förlänga (ryggen, benen, armarna, nacken och livslusten).
4/ ANPASSA allt efter DIN förmåga och dagsform, inte efter vad någon annan säger eller gör.
5/ ANDAS djupt, lugnt och medvetet.

Testa detta för Tadasana (Bergets position)
Ställ dig stadigt
Grunda fötterna
Brädda basen på fingrar och tår
Hitta balansen under fötterna med lika mycket vikt på trampdyna och häl
Centrera knäna, centrum pekar mot andra och tredje tårna
Dra mjukt upp knäskålarna genom att aktivera musklerna i lårets översta del,
Skjut toppen av lårbenen mjukt tillbaka
Dra in pubismagen, notera bäcknet,
Förläng ryggraden, dra ner svanskotan något, utan att skjuta fram bäcknet
Förläng avståndet från höftkam till armhåla, utvidga bröstkorgen uppåt, åt sidorna, fram och bakåt, sträck nacken och lyft toppen av huvudet uppåt
Förläng, bredda och expandera kroppen åt alla håll med utgångspunkt från mitten av bäcknet.
Anpassa efter din förmåga
Andas med näsan lugnt och medvetet.